15 livsmedel som öppnar artärerna och minska risken för hjärtattack
-- Advertisement --


Intro

Enligt American Heart Association är kardiovaskulär sjukdom en av de ledande orsakerna till döden i USA. Omkring 25% av dödsfallet varje år i Förenta staterna kan hänföras till dem. Ändå, och det här är den mest chockerande, dessa sjukdomar kunde undvikas, och vi kunde till och med läka.


Image title


American Heart Association hävdar att mer än 42 miljoner män och kvinnor lever med någon form av hjärt-kärlsjukdom. Män är mer benägna att lida, men kvinnor är oftare offer. Några av riskfaktorerna för hjärt-kärlsjukdomar och hjärtinfarkt som resulterar i är högt blodtryck, diabetes, sömnapné och högt kolesterol. Män och kvinnor som röker tenderar att vara mer oroade, liksom människor som är morbid överviktiga och har dåliga matvanor i allmänhet.


Därför bör det betonas att kost kan få en direkt inverkan på hjärtan och artärernas hälsa. Se till att du äter rätt mat och vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder. Studier har visat att en hälsosam diet för hjärtat inte bara kan förhindra framtida hjärt-kärlsjukdomar, men också vända trenden.

Här är en lista över femton hjärt-hälsosamma livsmedel som kan hjälpa dig att förbättra din hälsa och minska risken för kardiovaskulär sjukdom.


1. Apelsiner


Image title


Om du letar efter en hel behandling i en frukt är orange en idealisk kandidat. Tack vare dess höga nivåer av pektin verkar det som en "svamp" för att suga kolesterol från mat och blockera dess absorption. Kaliuminnehållet i apelsiner bidrar också till att motverka natriumintaget och hjälper till att upprätthålla blodtrycket på lämplig nivå. Nyligen har nya studier visat att apelsiner har förmåga att neutralisera proteiner som orsakar utseende av hjärtärrvävnad och kan leda till hjärtsvikt.


2. Kålkålen


Image title


Mödrar har rätt att berätta för sina barn att äta gröna grönsaker. Forskning har visat att kale är en av de bästa matvarorna för att förebygga hjärtsjukdomar och upprätthålla ett hälsosamt kardiovaskulärt system. Tack vare sina stora mängder av antioxidanter, fibrer och omega-3 fettsyror är Kale en perfekt mat och du borde alltid ha lite i dina skåp.




-- Advertisement --


-- Advertisement --